Friday, January 28, 2011

zuriat



semua tahu antara tujuan perkahwinan itu adalah untuk mendapatkan zuriat serta mengembangkan keturunan melalui ikatan yg sah disisi agama. saya percaya semua pasangan suami isteri mahukan kehadiran anak dlm rumahtangga mereka, namun tidak semua akan berolah anak dgn cepat.. ada yg mengambil masa sehingga bertahun-tahun malah ada juga yg tidak diizinkan mempunyai anak langsung!.

saya juga mengimpikan utk memperolehi anak seberapa segera yang boleh.. kerna saya percaya kehadiran anak dalam rumahtangga akan mengeratkan lagi hubungan suami isteri.. tetapi nampaknya ALLAH tidak mengizinkan saya begitu cepat walau kini usia perkahwinan sudah menginjak setahun lebih.. tapi saya redha.. malah sehingga ke hari ini saya tidak pernah menyalahkan takdir saya.. saya terima seadanya.. saya percaya mungkin ada hikmah disebaliknya mengapa ALLAH masih belum memberikan 'rezeki itu' buat saya dan suami..

Ye, saya akui kadangkala terdetik rasa sedih, terkilan setiap kali 'hari itu tiba', pernah juga mempersoalkan kepada suami mengapa kita masih belum diberikan 'rezeki itu'.. tetapi suami selalu mengingatkan saya bahawa setiap yang berlaku itu adalah dengan izin dan kehendak ALLAH.. suami sentiasa mengingatkan saya supaya akur dan berserah dengan apa yang berlaku. Sungguhpun begitu kami masih berusaha dan sentiasa memanjatkan doa agar satu hari nanti kami akan perolehi juga 'rezeki itu'.. Insyallah (doakan kami ye semua)....

suami saya adalah anak sulung dlm keluarga.. saya yakin keluarga mertua cukup mengharapkan kehadiran org baru dlm keluarga mereka.. tetapi ibu mertua cukup2 memahami perasaan saya & sentiasa memberikan sokongan moral utk saya.. suami sendiri tidak pernah mempersoalkan ttg itu, ibu bapa saya juga (sbb dh ramai cucu agaknya..hehehehehe).. mereka tidak pernah mengungkit hal2 zuriat di hadapan saya.. terima kasih semua.. sayang sgt2!!

tapi apa yang saya x faham adalah masyarakat2 di luar sana/disekeliling kita yang sebuk bertanyakan hal rumahtangga orang!! ok mungkin mereka ambil berat tetapi tahukah bahawa anda sebenarnya telah mengguris hati dan perasaan saya sbgai seorg wanita!! mengapa seringkali anda tidak kiralah tua/muda mengajukan soalan2 yg saya kira agak keterlaluan ...

ok saya sudah muak diajukan soalan yg sama seperti2 ini :-
"eah dah setahun kahwin xkan masih belum ada lagi?, lambatnya dapat anak kau merancang ke?"

ok, saya x suke soalan2 begini.. sungguhpun saya redha, tp saya hanyalah wanita biasa yg penuh dgn emosi dan perasaan.. siapa yg x sedih bila diajukan soalan begitu rupa? siapalah saya untuk menilik & mengubah takdir saya? sekiranya ALLAH belum memberi keizinan, apalah yang saya mampu lakukan?
(kalau suami saya akan jawab macam ini "sekejap lagi dapatlah, beli kat kedai RM2" hihihi)

YA ALLAH.. saya masih kuat dgn semangat saya!! saya tidak akan biarkan sama sekali soalan2 yg diajukan menganggu benak fikiran saya!! saya sentiasa berpegang kepada ini "bersangka baik dengan ALLAH s.w.t. serta berdoa" dan kepada anda2 diluar sana, ingatlah supaya menjaga hati dan perasaan org lain.. fikirlah bahawa kadangkala apa yg kita tuturkan itu boleh menguris hati org.. renung2kan lah..

saya juga nak share kpd mereka yg mungkin senasib dgn saya, moga ALLAH memberikan keizinan untuk kita menikmati anugerah yang hebat itu.. insyallah..:-

  • Bacalah ayat 38, surah Ali-Imran yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.” Al-Imam Al-Samarqandi meriwayatkan bahawa Nabi Zakaria a.s pernah merasakan baginda tidak akan mendapat zuriat sehinggalah baginda melihat anugerah ALLAH s.w.t. Maka baginda meyakini bahawa ALLAH berkuasa mengurniakan baginya anak. Tambahan pula, baginda memegang amanah menjaga kunci rumah Qurban yang diwarisi turun-temurun. Keturunan dalam ayat ini bermaksud anak yang sihat sejahtera dan berakhlak.
  • Bacalah ayat 89, surah al-Anbiya yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.” Ayat ini juga berkenaan dengan kisah Nabi Zakaria a.s. untuk memperoleh anak yang baik bagi menyambung zuriatnya.Amalkan membaca doa ini bersama doa dalam surah Ali-Imran tadi untuk mendapat zuriat.
  • Selain itu berikhtiarlah dengan perkara-perkara yang dibenarkan syarak. Perbanyakkan sedekah, puasa sunat dan qiamullail.

**ini entri yang panjang saya tulis rasanya**
**entri yg paling emosi buat saya**

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. insyaAllah.. rezeki di tgn Allah :)

    ReplyDelete
  3. Salam..

    kita serupa..saya dah masuk tahun ke-empat kahwin :'( ptg ni ntah kenapa sibuk ber-blog hopping,cari org yg senasib dlm blog.

    ReplyDelete
  4. alyn.. tp ada setengah gelintir manusia seolah2 x tahu yg rezeki itu d kurniakan allah.. =) biarlah mereka.. mls nak amek pusing!

    ReplyDelete
  5. azreen.. wah awk lagi lama kawen.. xpe sabar2.. insyallah kalo dh Allah mmg nak kurniakan rezeki zuriat kat awk x kira brp lama pun, DIA ttp akan kurniakan jgk 1 hari nti.. sm2 kite berdoa ye..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...